۵ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۲۶

رییس اداره جنگل داری خراسان شمالی:

جنگل های هیرکانی خراسان شمالی ظرفیت مهمی در زمینه اکوتوریسم است

جنگل های هیرکانی خراسان شمالی ظرفیت مهمی در زمینه اکوتوریسم است

بجنورد- رییس اداره جنگل داری و جنگل كاری اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: جنگل های هیرکانی این استان ظرفیت مهمی در راستای توسعه اکوتوریسم در این استان محسوب می شوند.

حسن وحید در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: خراسان شمالی در شمال شرق کشور بیش از ۴۳۴ هزار هکتار جنگل دارد که این جنگل ها در دو ناحیه رویشی ایران- تورانی و هیركانی یا خزری واقع شده است.

وی ادامه داد: جنگل های ایران تورانی خراسان شمالی مساحتی بیش از ۴۰۹ هزار هكتار و جنگل های خزری مساحتی بیش از ۲۵ هزار هكتار از مناطق استان را در بر می گیرد.

وحید گفت: جنگل های هیركانی استان در مناطق جوزك، دركش و هاور قرار گرفته اند كه در واقع منطقه حدفاصل دو ناحیه رویشی خزری و ایران تورانی است كه به آن مناطق اكتون یا حدفاصل می گویند.

وی با اشاره به اینكه مناطق اكتون به لحاظ اكولوژیكی شاخص های دو ناحیه رویشی را در بر می گیرد، افزود: به این دلیل مناطق اکتون دارای شرایط محیطی شكننده بوده كه در صورت وارد شدن هر گونه استرس و یا تخریب، برگشت پذیری این مناطق به حالت اولیه بسیار زمان بر است.

وحید اظهار كرد: گونه های اصلی جنگل های هیركانی استان شامل گونه هایی همچون بلوط، زبان گنجشك، افرا شیردار، كچف، داغ داغان، سیاه تلو، زرشك و چنار است.

وی گفت: جنگل های هیركانی به دلیل اینكه در ناحیه نیمه مرطوب واقع شده اند به لحاظ اكولوژیكی از اهمیت بسیار زیادی در زمینه مطالعاتی و تحقیقاتی برخوردارند.

 وحید ادامه داد: برای حفظ و احیای این جنگل ها طرح جنگلداری تولیدی غیرچوب در دو فاز تهیه شده و در قالب طرح صیانت از جنگل های شمال كشور مورد حمایت قرار گرفته است.

وی توضیح داد: برای حفظ جنگل های هیركانی استان، قرق میان مدت عرصه ای بیش از چهار هزار هكتار در منطقه دركش و جوزك صورت گرفته است.

وحید با اشاره به اینكه، كاهش عوامل تخریب در اثر قرق موجب افزایش روند كمی و كیفی جنگل شده است، اضافه كرد: با اجرای قرق در حال حاضر می توان روند توالی پیش رونده همراه با زادآوری گونه های اكولوژیك را در این مناطق مشاهده كرد.

وی گفت: یكی از مهمترین تاثیراتی كه جنگل های هیركانی بر اقتصاد جوامع جنگل نشین گذاشته است، بحث اكوتوریسم در این مناطق است.

رییس اداره جنگل داری و جنگل كاری اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: توجه به اكوتوریسم موجب كاهش وابستگی جوامع جنگلی به اراضی طبیعی می شود.

وحید با بیان این که جنگل های هیرکانی این استان ظرفیت مهمی در راستای توسعه اکوتوریسم در این استان محسوب می شوند، ادامه داد: جنگل های هیركانی به عنوان مناطق گردشگری مورد توجه و بازدید NGOها، كوهنوردان و جوامع بومی و غیربومی استان قرار گرفته اند.

وی گفت: در سطح روستایی منطقه نیز بحث گردشگری، همراه با افزایش درآمد و كاهش وابستگی جوامع جنگلی به اراضی طبیعی می شود.

وحید بیان كرد: مهمترین مشكلاتی كه در مناطق جنگلی استان با آن مواجه هستیم تخریب اراضی زراعی در بخشی از جنگل است كه موجب قطعه قطعه شدن جنگل و متعاقب آن كاهش سطح جنگل و تنوع گونه ای و زیستی شده است.

وی گفت: بروز خشكسالی های متوالی در سال های اخیر و همچنین مواجه شدن با آفت ابریشم بافت ناجور موجب ضعف فیزیولوژیك بعضی از گونه های جنگل های هیرکانی خراسان شمالی همانند بلوط و افراكوكو شده است.

وحید اظهار كرد: همچنین بخش هایی از جنگل های استان دچار برون زدگی سنگی و آشکار شدن خاك سطحی بوده كه در برخی نقاط آثاری از خشكیدگی نیز در این اراضی مشاهده می شود.

رییس اداره جنگل داری و جنگل كاری اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: این اداره برای جلوگیری از شیوع  برون زدگی سنگی و همچنین خشكیدگی جنگل های هیرکانی استان به دنبال بررسی علل و ارائه راهکار پیشگیرانه است.

کد خبر 2760618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha